Macbeth

HF / Toneelgroep Amsterdam / Johan Simons

  • Informatie
  • Prijzen
  • In de media
  • Meer...

Alle voorstelling in Juni zijn nagenoeg uitverkocht. Klik hier om nu al uw kaarten te boeken voor aug-okt-nov 2012: goo.gl/motik

Johan Simons regisseert één van Shakespeare's grote tragedies

Johan Simons, intendant van de Münchner Kammerspiele, regisseert bij Toneelgroep Amsterdam één van Shakespeares grote tragedies. Fedja van Huêt speelt de titelrol.

Macbeth is Shakespeares kortste en bloederigste tragedie. Verteerd door ambitie en aangezet door zijn vrouw (Chris Nietvelt), doodt Macbeth de koning en neemt bezit van de troon. Hij wordt een tirannieke heerser, overmand door angst en schuldgevoel. Hij is verplicht om nog meer te doden, om zichzelf te beschermen tegen ontmaskering.

Voor regisseur Johan Simons is Macbeth een studie van het geweld. Geen psychologische studie, maar een genetische. Het geweld komt niet van buiten, maar is in de mens zelf als mogelijkheid geprogrammeerd - net als het goede.

Simons geldt als een van de belangrijkste theatermakers van Europa. Als intendant van de Münchner Kammerspiele is hij de eerste Nederlander die de hoogste functie in een Duits theaterhuis bekleedt. Macbeth gaat in juni 2012 in première en is dit seizoen exclusief in de Stadsschouwburg te zien.

Er is op vr 15 juni een nagesprek. Ook is de voorstelling op deze datum boventiteld in het Engels.

duur: ca. 2 uur 5 minuten, geen pauze

1 rang: € 22.00

Dit zijn vanaf prijzen, zo zijn de prijzen op vrijdag en zaterdag 3 euro hoger. Dit geldt niet voor voorstellingen van Toneelgroep Amsterdam. Als u een kaartje bestelt ziet u de actuele prijs.

Stadsschouwburg Journaal, 30-5-2011

Interview Ivo van Hove en Thibaud Delpeut waarin Macbeth aan bod komt.
Download pdf


Johan Simons
Gastregisseur Johan Simons (1946) is sinds vorig jaar intendant van de Münchner Kammerspiele en leidde eerder ZT Hollandia en NTGent.

Over Macbeth
"Een worsteling tussen vernieling en schepping. De tragedie van de avondschemering en het neerdalen van een zwarte duisternis, aldus Wilson Knight en Dowden. Shakespeare spreekt letterlijk over flakkerende toortsen, heksenvuur, de rode gloed van de ondergaande zon die door de zwarte wolken schemert. De nachtpit van Lady Macbeth.

Het is het zwartste stuk dat ik ken en past voor mij in de Engelse traditie Shakespeare – Darwin – Sarah Kane. Waarom Darwin? Omdat Darwin ons toont dat het grootste deel van ons zijn genetisch is bepaald. Met andere woorden; geweld is in ons allen aanwezig. Macbeth is een gevecht tussen cultuur en natuur, of liever de natuur spant samen met het menselijk geweld.

De schreeuw van uilen, het getsjirp van krekels, het gekras van raven, de nacht van de moord woedt er een verschrikkelijke storm. Lady Macbeth ruikt bloed. Paarden slaan stampend en hinnikend op hol en vreten elkaar op. De woorden zijn ruw, grimmig, abrupt. Er staat in dezelfde zin: gewonnen verloren, goed in kwaad en kwaad in goed.
Het is een fysiek stuk. De verhouding tussen Lady Macbeth en Macbeth is een sadomasochistische. Een spel vol lust. Zij spoort hem aan tot al dat geweld. Hij geniet van haar aansporingen. Het is geile lust, geile machtswellust die werkelijk gewelddadig wordt en hoe…

Een andere gelaagdheid is de wereld van de militairen, het speelt zich af op een doucheput, het vuil gaat niet weg, hoeveel men ook spoelt, wast en schrobt. De littekens van een gruwelijke oorlog. Ook de drie kameraden, Banquo, Macduff en Malcolm blijven Macbeth achtervolgen. Hij kan zich niet uit de waan bevrijden. Hij ziet dingen die er niet zijn. Hij is psychotisch, beschadigd tot op het bot. Wat kan Lady Macbeth anders dan zich verhangen.

Het is een stuk om te haten en lief te hebben. Het is een nachtstuk. Eerst heb ik gedacht; het is een slaapkamerdrama. Nee, het is een gruwelkabinet. Akelig dichtbij. Ik wil de naam van die nare man in Noorwegen niet noemen, maar het ligt om de hoek.
Een van de grote thema’s in Macbeth is de uitwisselbaarheid van dader, slachtoffer en toeschouwer. Dat zie je naar mijn idee ook in de scenografie terug. Het is een onthutsend geheel. Passioneel geweld, verleidelijk en geil. Niemand ontkomt eraan."

(Johan Simons, 24 apr 12)

  • English

The performance is surtitled on friday june 15th

Macbeth, Shakespeare's shortest and bloodiest tragedy, will premiere during the 2012 Holland Festival. Director Johan Simons (Hollandia, ZT Hollandia, NTGent, and as of 2010 intendant of the Munich Kammerspiele) sees Macbeth (played by Fedja van Huêt) as a study in violence. Not a psychological study, but a genetic one. Violence does not come from without, but is part of the human make-up.

Johan Simons: "Where does the story take place? Obviously not in a fairytale landscape, more likely a shooting range. It is an experiment. A conscious choice for evil, for true bloodlust, lying deep inside all of us, genetically predetermined."

HF / Toneelgroep Amsterdam / Johan Simons
www.hollandfestival.nl
van William Shakespeare
regie Johan Simons
met Roeland Fernhout, Fred Goessens, Fedja van Huêt, Hans Kesting, Chris Nietvelt, Merel Junge (viool), Kaspar Kröner (countertenor)
vertaling Hugo Claus
dramaturgie/bewerking Koen Tachelet
scenografie Jan Versweyveld
compositie Warre Simons
sound design Roald van Dillewijn
kostuums Greta Goiris
Bestel online!
Bookmark and Share